התהפכויות
ישנם שני סוגי התהפכויות: מהבטן לגב ומהגב לבטן.
גיל הממוצע לשלב התפתחותי זה הוא בין ארבעה חודשים לחצי שנה.
יש תינוקות שלומדים להתהפך קודם מהגב לבטן ויש ההפך שמתחילים מהבטן לגב ואין לכך חשיבות.
התהפכות מהבטן לגב: התינוק שוכב על הבטן כשהמרפקים מתחת לבית החזה, מעביר משקל לדוגמא לצד שמאל, מניח את ראשו על המזרן ומכופף את רגל ימין כשהברך לכיוון הבטן, דוחף עם כף רגל ימין ומתהפך.
יש תינוקות שמתהפכים כך בגיל מאד מוקדם ולרוב זוהי התהפכות מקרית ולא רצונית שנעשית בצורה גלובלית וללא הפרדות בתנועה, ויש לכך שתי סיבות:
1.  חוסר נינוחות על הבטן גורמת לתינוק לדחוף עם הרגליים בעצבנות ולהתהפך על הגב.
2.  בשכיבה על הבטן, התינוק עדיין לא יודע להחזיק את הראש במרכז, הוא נוטה לאחד הצדדים וסוחף איתו את הגוף לשכיבה על הגב.
התהפכות מהגב לבטן: בשכיבה על הגב, ידיים ורגליים מתקרבות לקו האמצע, התינוק מתגלגל לצדדים ומתהפך על הבטן.
הטיפ שלי:  כדי ליישם שלב זה חשוב שהתינוק יידע לשכב גם על צידי גופו כי דרך הצד הוא לומד להתהפך. ולוודא שהוא לא מקשית את גבו בהתהפכות.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 האם לחשוף את התינוק לטלוויזיה?
בהרבה בתים, הטלוויזיה תופסת חלק מרכזי בחיי היום יום.
מומלץ לא לחשוף את התינוק לצפייה בטלוויזיה בשנתו הראשונה ואפילו יותר, מכיוון שפעולה זו אינה תורמת כלל להתפתחותו, אלא ההפך. וידוע שהשנה הראשונה משמשת בסיס להמשך חייו.
אחת הסיבות להמלצה זו היא כדי לא להעצים את בעיית הקשב והריכוז של הילד כלומר: ילד שיושב בבית הספר והמורה עומדת מולו ומעבירה את החומר הנלמד עלול להתקשות בקשב וריכוז כי מהלך השיעור אינו תואם לעוצמות שהוא נחשף והתרגל אליהן בטלוויזיה כבר כתינוק.
העוצמות שהיום טלוויזיה משדרת הן מאד גבוהות, כלומר: תמונות מתחלפות בקצב מהיר, המון צבעים, סאונד עולה ויורד, כל זה מאד שונה למשל מטיול בגינה שהתינוק שוכב בעגלה ומתסכל על השמים והעננים, העצים, על ילדים שמשחקים – קצב טבעי שבהחלט מתאים ליכולת של התינוק לקלוט ולהכיל בתוכו.
טלוויזיה - הכוונה גם לקלטות מיוחדות לתינוקות, גם ערוצים שנועדו לגיל הזה וגם תוכניות של מבוגרים (ספורט, חדשות ועוד..)
הטיפ שלי:  למרות שטלוויזיה יכולה מאד לעזור להורה במקרים מסוימים (סוג של בייביסיטר), חשוב לשים לב למינון נכון. לעומת זאת, מוזיקה מאד מומלץ להשמיע לתינוק במהלך היום.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 חשיפה לגירויי ייתר
ככל שרמת הגירויים עולה - רמת התחושה יורדת וההפך, ככל שרמת הגירויים יורדת - רמת התחושה עולה, זהו חוק שהמציאו שני פיסיקאים בשם ובר פשנר.
לדוגמא: תינוק ששוכב מתחת למשחק האוניברסיטה שמעליו יש שתי קשתות  שעליהן תלויות בובות שונות, אינו יכול לקלוט את כל מה שרואות עיניו, כי הוא מגורה יתר על המידה וגירוי זה מציף אותו ואף גורם לו להיאטם.
ומכאן הסיבה שלפעמים נראה תינוק שמעליו או לידו יש גירויים רבים מפנה את ראשו למקום אחר.
גם בגיל מאוחר יותר כשתינוק שוכב או יושב ומסביבו מונחים הרבה משחקים, הוא יאבד את העניין בהם די מהר, ולעומת זה שיהיו לידו משחק אחד או שניים, סביר להניח שאיתם הוא ישחק יחסית לאורך זמן.
גם אנחנו כמבוגרים יכולים לחוש את התופעה הזו של גירויי יתר, שאנו נמצאים במקומות גדולים כמו: סופר מרקט, קניון, עם המון אנשים, צבעים, מוצרים – במצב זה אנו מוצפים ולעיתים גם נאטמים.
הטיפ שלי: לתלות/לתת לתינוקכם צעצוע/משחק אחד או שניים שאיתם יוכל לשחק או להסתכל עליהם ולהקנות לו סביבה נעימה.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 זחילת גחון
ישנם שלושה סוגי זחילה שהתינוק אמור ליישם במהלך התפתחותו: זחילת גחון, זחילה על שש וזחילה על ארבע – "הליכת דב".
זחילת גחון: התינוק מתקדם במרחב על הגחון בעזרת יד ורגל נגדית של שני הצדדים. זוהי זחילה מאד חשובה בהתפתחות התינוק מאחר והיא מסכמת את כל שלבי ההתפתחות של התינוק מלידתו ועד הרגע שהוא מתחיל להתקדם על הגחון כמו: שכיבה על הבטן, הרמת הראש, יד ורגל נגדית – אלכסונים, העברות משקל מצד לצד בשכיבה על הבטן והושטת היד, שימוש בדחיפת כפות הרגליים עם המזרן ועוד..
במידה ותינוק מדלג במהלך התפתחותו על חלק מהפרמטרים של הזחילת גחון, סביר להניח שהוא לא יישם זחילה זו או שהוא יזחל באופן לא מאורגן. לדוגמא: יתקדם על הגחון עם משיכת שתי הידיים יחדיו ללא הפרדה וללא שימוש ברגליים או ישתמש רק באלכסון אחד כלומר יתקדם לדוגמא עם רגל ימין ויד שמאל.
לכן חשוב: ההורים יהיו מודעים מהם שלבי ההתפתחות שהתינוק אמור לעשות ולוודא שהוא מיישם אותם באופן תקין איכותי ומאורגן.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 להושיב - תורם או מעכב?
לקראת גיל ששה חודשים יש נטייה להושיב את התינוק למרות שהוא עדיין לא יודע להתיישב לבדו. פעולה זו לא רק שאינה מלמדת את התינוק לשבת אלא מעכבת את השלב ההתפתחותי הזה.
תינוק שהושיבו אותו טרם התיישב לבדו, גופו עדיין לא בשל לכך מבחינת היציבות ובשלות מערכת שיווי המשקל ועקב כך סביר להניח שהוא יישב כפוף ולא זקוף.
בנוסף, הוא עלול לדלג על שלבי התפתחות אחרים כמו זחילת גחון וזחילה על שש וגם יתכן שהוא לא יידע איך לעבור מישיבה לשכיבה או זחילה וההפך.
הטיפ שלי:  לא להושיב את תינוקכם כל עוד הוא לא התיישב לבדו. במידה והוא ממש מתעקש וזה נראה כבלתי אפשרי להימנע מלהושיב אותו, אז חשוב לתת לו תמיכה מלאה בגבו או להשכיב אותו.
 
 

         עיצוב האתר:  
 
לייבסיטי - בניית אתרים